Thursday 12 November 2009

Penghujung Sebuah Kehidupan

Kemaafaan dipohon kepada pengunjung yang sudi menjenguk blog ini kerana sudah beberapa hari saya tidak mengemaskinikannya. Ada beberapa sebab yang menghalang saya membuat coretan untuk dikongsi bersama. Pada hari sabtu lepas kira-kira jam 12.30 tgh saya dihubungi ibu saudara di kampung memamklumkan bahawa ayahanda saya dalam keadaan tenat. Semasa dalam perjalanan pulang ke Kelantan kira-kira jam 1.15 petang saya bersama isteri dan anak-anak menerima khabar sedih kembalinya ayahanda kerahmatullah. Pada hari Jumaat malam selepas kuliah di Masjid Pengkalan Tambang, saya menghubungi ayahanda bertanyakan khabar. Jawapan yang cukup mengembirakan, alhamdulillah ayah sihat setelah dua hari diuji dengan sedikit keuzuran. Tengahari sabtu segala-galanya sudah berubah. Ayahanda sudah berada diperhentian pertama dunia seterusnya. Semuanya berlaku dengan cepat dan pantas. Itulah ketentuan Allah SWT dan semoga rohnya ditempatkan bersama arwah para solihin, amin.

Dengan kembalinya ayahanda kerahmatullah tinggalah bonda saya di kampung keseorangan menghabiskan sisa-sisa usia yang masih berbaki. Terasa sangat berat untuk berpisah dengan bonda disaat-saat seperti ini, ditambah pula dengan umur yang semakin meningkat dan keadaannya yang semakin uzur, namun tugasan mendesak saya untuk pulang juga ke Pulau Pinang.

Diantara perkara baik yang boleh saya kongsi dengan para pembaca ialah, pada setiap kali menghubungi ayahanda di kampung, soalan pertama beliau “ Tidak ke masjid kah hari ini ? ” Itulah pesanan yang menjadi sebahagian dari motivasi untuk saya melangkah kaki ke rumah Allah. Kepada bapa-bapa dan ibu-ibu, jadikan pesanan supaya membesarkan Allah SWT sebagai ingatan pertama anda kepada anak-anak. Jangan hanya bertanya pasal makan dan minum sahaja kerana urusan perut jarang dilupai oleh manusia. Muda-mudahan pesanan tersebut menjadi sebahagian dari tindakan yang melayakkan kita semua dirahmati Allah ‘azzajawahalla.

Setiap yang bermula pasti ada penghujungnya dan setiap yang bernyawa penghujungnya ialah kematian. Begitulah lumrah perjalanan kehidupan makhluk ciptaan Allah dibumi yang fana’ ini. Tiada yang kekal abadi kecuali Tuhan yang maha kuasa. Namun hakikat yang pasti ditempuhi setiap insan bernyawa ini seakan-akan dilupai. Perilaku dan gelagat seharian menggambarkan kehidupan yang sedang ditempuhi ini seolah-olah tiada penghujung dan nokhtahnya. Hilai-menghilai dah gelak-ketawa menghiasi setiap saat yang dilalui. Seolah-olah tanpanya hidup ini tiada nilainya. Kurangkanlah sedikit hilai tawa yang melalaikan dan tambahkan sedikit keseriusan dalam hidup.

Golongan yang beriman pasti akan memilih untuk mati dalam keadaan yang mulia dan terhormat. Juga mengharapkan husnulkhatimah sebagai habuan terakhir sebelum berpindah ke perhentian pertama alam akhirat. Diantara tandanya ialah mampu menuturkan kalimatutauhid disaat menghadapi sakaratul maut. Persoalannya apakah persiapan yang telah kita sediakan untuk mati dalam keadaan yang sedemikian. Cukupkah dengan angan-angan dan khayalan tanpa amalan dan tindakan. Berapa ramaikah yang mampu mengakhirkan kalamnya dengan kalimah suci ini ? Inilah diantara beberapa persoalan yang mesti kita lontarkan kedalam diri. Mudah-mudahan kealpaan tidak menguasai perjalanan hidup menuju destinasi seterusnya.

1 comment:

  1. salam takziah saya atas kehilangan ayahanda ustaz. Secara peribadinya saya amat tersentuh dengan pesanan ayahanda ustaz apabila ketemu dengan ustaz. Insyaallah saya akan mempraktikan pesanan tersebut untuk mendidik anak lelaki saya agar dia akan sentiasa melangkah kaki ke rumah Allah.

    ReplyDelete