Monday 16 November 2009

Restu Guru : Apa matlamatnya ?

Pagi tadi selepas perhimpunan rasmi, majlis "Mohon Restu Guru" telah berlansung. Tujuan program ini adalah untuk memberi peluang kepada semua pelajar tingkatan 5 memohon maaf dan meminta restu sempena peperiksaan SPM yang akan bermula hari rabu ini. Ianya merupakan tradisi tahunan yang berjalan di SMK Permatang Tok Jaya dan juga sekolah-sekolah lain. Setiap kali hampir dengan peperiksaan kesemua pelajar yang akan menghadapi peperiksaan akan beratur untuk bersalaman dengan para guru memohon kemaafaan diatas segala salah dan silap sebelum menduduki peperiksaan. Mereka juga menjadikan kesempatan tersebut untuk meminta halal segala ilmu dan tunjuk ajar yang telah diberikan oleh para guru kepada mereka. Pelbagai reaksi dan ragam pelajar dapat dilihat. Ada yang menangis, sedih dan sebagainya.

Tanpa menafikan kebaikan majlis tersebut, persoalan yang ingin saya lontarkan di sini ialah apa pentingnya restu guru kepada para pelajar? Adakah sekadar untuk lulus peperiksaan atau untuk memdapat keberkatan ilmu yang dipelajari? Jawapan yang mungkin terbayang dipemikiran kita ialah sudah tentu lulus dalam peperiksaan. Bukan sekadar lulus, tetapi cemerlang dengan semua kertas mendapat A1. Asas kepada jawapan ini ialah ianya dilangsungkan sewaktu jarak masa berlangsungnya peperiksaan sangat hampir. Sebab itulah kita melihat penghormatan pelajar kepada guru semakin hari semaki pudar. Berita pelajar bersikap biadap terhadap guru bukan menjadi perkara asing lagi. Sesuatu yang tidak berlaku pada ketika dahulu sedang berlaku sekarang.

Fenomena belajar untuk lulus peperiksaan bukanlah perkara baru dalam masyarakat sekarang. Berdasarkan beberapa kajian yang dijalankan menunjukkan jumlah buku yang dibaca oleh para pelajar dipelbagai peringkat pengajian sangat rendah. Skop bacaan sangat sempit dan tidak kurang juga yang hanya membaca nota-nota ringkas sahaja. Natijahnya lahirlah golongan terpelajar yang jumud pemikiran dan sempit padangan. Berbangga dengan sekeping sijil dan segulung ijazah tetapi tidak mampu berfungsi dalam masyarakat dengan baik.

Berdasarkan Laporan Tabiat Membaca yang dibuat oleh UNESCO untuk sesi cerapan 1999 menunjukkan rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Begitu juga dapatan kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun berbanding jumlah yang jauh lebih besar di negara-negara lain. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah termasuk bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar.

Fenomena yang kurang sihat ini mestilah ditangani bersama. Konsep iqra’ seperti yang diturunkan dalam wahyu pertama hendaklah kita garapkan dalam jiwa remaja dan anak-anak. Sebagai golongan terpelajar tunjukkanlah contoh teladan dan ikutan terbaik kepada generasi yang akan datang. Jadikanlah buku sebagai teman kesepian kita.

No comments:

Post a Comment