Wednesday 4 November 2009

Selesaikah Pertikaian Di Antara Kita Melalui Dada Akhbar ?

Berita berkaitan dengan peristiwa kontroversi yang berlaku di Selangor dua hari lepas masih belum padam dari dada-dada akhbar tempatan. Pihak yang terlibat berusaha menegakkan pendapat dan pendirian masing-masing. Apakah dengan tindakan demikian akan selesailah pertikaian yang sedang berlaku sekarang? Kita nampaknya sudah jauh terpesong dari landasan dan petunjuk yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW. Dimanakah ruh ukhuwah dan persaudaraan Islam yang sering kita canang dan warwarkan dalam ceramah dan kuliah-kuliah? Sudah tiadakah ruang untuk bermuzakarah secara berhemaah, jauh dari sifat benci dan buruk sangka?

Tindakan menjadikan akhbar sebagai tempat menegakkan pendirian masing-masing tidak akan membuahkan apa-apa kecuali perbalahan dan perpecahan. Hubungan persaudaraan menjadi semakin renggang dan sifat benci membenci semakin menebal dalam diri. Lupakah kita tiada siapa yang untung dalam hal ini kecuali musuh-musuh. Mereka tersenyum lebar melihat gelagat dan telatah pendokong ajaran Islam yang suci bertelagah sesama sendiri. Sampai bilakah kita akan terus ditertawakan oleh mereka angkara keegoan diri sendiri. Rawatilah dengan sifat tasamuh dan ukhuwah Islamiah. Moga kita semua dirahmati Allah SWT.

Kecacatan pada diri seorang insan bermula apabila perasaan suka dan reda kepada nafsu mula berputik dalam jiwa. Nilai ilmu tidak lagi lagi berfaedah dan mampu mengemudi bahtera kehidupan. Maka muncullah pelbagai bentuk perasaan dan sifat keji yang mencacatkan kejernihan jiwa. Natijahnya, hubungan sesama insan muslim khususnya berlaku dalam bentuk yang tidak murni lagi. Perasaan takbur, ujub dan ghurur mempengaruhi tindakan kerana beranggapan diri sudah sempurna dan sementara orang lain pula memiliki segala kekurangan. Sikap sedemikian tidak membuahkan selaian daripada kehancuran dan kebinasaan. Marilah kembali kemeja muzakarah dengan penuh tatasusila, Insyaallah kejernihan akan kembali mewarnai hubungan sesama kita.

No comments:

Post a Comment