Saturday 7 November 2009

Dimanakah Nilai Masa Dan Wang Ringgit Anda ?

Pertandingan akhir Piala Malaysia edisi ke-43 menjadi berita utama yang dipaparkan di media-media cetak hari ini. Perlawanan kali ini di antara Kelantan dengan Negeri Sembilan. Dikhabarkan 80,000 tiket dengan harga RM 20 untuk dewasa dan RM 5 untuk kanak-kanak telah habis dijual. Bilangan tersebut dikatakan masih tidak mencukupi untuk peminat yang masih lagi menanti untuk mendapatkannya. Saya juga seorang peminat bola sepak dan pernah menjadi salah seorang pemainnya, tetapi tidak pernah menghabiskan sebanyak itu untuk membeli tiket bagi menyaksikan sesuatu perlawanan. Mungkin juga kedekut atau disana ada alasan tersendiri.

Nilai RM 20 bukanlah besar sangat terutama pada zaman inflasi yang saban tahun semakin meningkat. Ianya menjadi nilai yang sangat kecil kalau dalam hal yang seiring dengan nafsu dan selera kita. Sebaliknya nilai RM 1 pun menjadi besar kalau perkara tersebut membabitkan urusan akhirat. Mungkin anda pernah didatangangi seorang yang memohon sumbangan untuk mewakafkan tanah bagi membina masjid, asrama anak-anak yatim dan yang seumpamanya, apa reaksi anda dan rakan-rakan sekeliling. Pelbagai persoalan ditimbulkan dan aneka jenis alasan dicipta untuk tidak menyumbang. Bahkan tidak kurang pula perasaan syak dan sangkaan buruk bermain di benak fikiran kita. Tidak salah berhati-hati supaya apa yang disumbangkan itu sampai ke tempatnya, tetapi janganlah terlalu berkira sangat.

Tulisan ini bukan berniat untuk menghalang anda berhibur dan bergembira. Hiburan perlu untuk menghilangkan kepenatan bekerja tetapi jangan sampai bersifat keterlaluan. Bayangkan nilai RM 20 kalau disumbangkan kepada saudara-saudara kita di Palestin dan tempat-tempat lain. Tidakkah ringan dan terubat sedikit penderitaan mereka ? Bukankah umat Islam itu bersaudara dan menjadi kewajipan kita untuk turut sama merasai penderitaan saudara seislam yang lain. Mungkin inilah di antara sebab kemenangan belum berpihak kepada kita. Hubungan persaudaraan sesama Islam sangat rapuh. Keindahannya seperti yang dibayangkan oleh Rasulullah SAW dan telah dipraktikan oleh salafunassoleh tidak lagi berpijak di bumi nyata. Bukankah ampuhnya ukhuwah itu sebahagian dari kekuatan Islam?

Kalau kita punyai kesanggupan untuk menghabiskan masa berjam-jam dan wang ringgit bukan sekadar puluhan ringgit bahkan kadang-kadang mencecah ribuan untuk perkara sampingan, mengapakah kita tidak pastikan yang seumpamanya juga kita gunakan untuk persiapan menuju akhirat. Bagi seorang pelajar, paling kurang seimbangkan masa belajar dan ulangkaji anda dengan masa untuk aktiviti lain. Dalam merancang aktiviti dan tindakan, kita diajar oleh Islam mengutamakan yang lebih penting daripada yang penting. Sebab itu kefahaman terhadap Fiqh Aulawiyyat (keutamaan) perlu diberi penekanan terhadap generasi muda Islam. Rancangkanlah agar masa dan wang ringgit anda mempunyai nilai.

No comments:

Post a Comment