Thursday 5 November 2009

Impian Yang Tersasar

Manusia dari segi tabiat penciptaannya dihiasi dengan sifat sukakan kepada perkara yang menyeronokkan. Wanita, pangkat, kekayaan dan kesenangan hidup adalah sebahagian dari perkara yang diimpikan oleh makhluk yang bernama manusia. Lantaran mengejar keseronokkan dunia, manusia lupa bahawa persinggahan yang mereka alami sekarang hanyalah bersifat sementara sahaja. Bayangan keseronakan hidup di dunia mula memperdayakan minda dan asas pertimbangan mereka. Perlumbaan memburu keseronokan ini telah mendorong manusia untuk bertindak mengikut runtunan hawa nafsu jahat dan mengabaikan sifat serta nalori keinsanannya.

Lihat apa yang sedang berlaku di dalam kehidupan seharian
kita. Perhatikan juga telatah yang ditunjukkan oleh masyarakat sekeliling kita. Apa dilakukan seolah-olah untuk kekal hidup didunia yang fana ini. Berbagai makanan tambahan tanpa mengira kos dan harga di ambil untuk kekal sihat. Bermacam-macam skim perniagaan dan pelaburan diceburi dengan tujuan untuk menjadi kaya. Tidak salah untuk hidup sihat dan berharta kerana Islam tidak pernah melarang umatnya dari nikmat tersebut. Bahkan mukmin yang kuat dan tidak meminta-minta lebih dikasihi oleh Allah SWT daripada mukmin yang lemah dan meminta-minta daripada orang lain.

Yang menjadi persoalannya ialah berapa keratkah daripada kita yang menggunakan kesihatan untuk melaksanakan ubudiyyah kepada Allah SWT dengan sebenar-benar pengabdian. Berapa ramaikah hartawan dan jutawan muslim yang bersifat pemurah. Perhatikan bilangan muslim yang hadir ke masjid, surau dan juga tempat-tempat pengajian. Ruang kosong tanpa penghuni kelihatan begitu ketara sekali walau dimana kita berada samada di bandar mahupun di desa, di kawasan golongan berharta mahupun golongan miskin, di tempat manusia terpelajar ataupun tidak terpelajar. Bagaimana pula dengan golongan armalah (ibu tunggal) dan anak-anak yatim? Adakah terbela sudah hidup mereka atau terus dirundung malang tanpa pembelaan?

Inilah tabiat kehidupan golongan yang terpedaya dengan dunia. Berhati-hatilah dengan kesenangan yang sedang kita nikmati agar tidak dikuasai nafsu material yang melalaikan. Manusia yang cenderung untuk mencari kesempurnaan akan terdorong untuk memperolehi keinsafan.

No comments:

Post a Comment