Monday 2 November 2009

Ikhlaskah kita ?



Ikhlas adalah ungkapan yang sangat mudah meniti dibibir tetapi amat sukar untuk merealisasikannya. Ianya menjadi lebih susah dan semakin mencabar terutama pada zaman yang menjadikan material sebagai buruan hidup. Kita didesak dan dihambat oleh keinginan nafsu yang tidak pernah cukup dan berpada dengan apa yang sudah diperolehi. Kita dipaksa dengan berbagai alasan untuk mencanang dan mewarwarkan kepada manusia kerja-kerja yang telah kita lakukan. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan, supaya mereka menilai amalan tersebut dan kita tidak mengharapkan selaian puji-pujian. Jarang kita ketemui manusia yang menyenaraikan kerja buat mereka supaya dikeji oleh manusia lain. Itulah tabiat diri manusia yang sentiasa sukakan kepada perkara yang menyeronokkan. Bukankah pujian dan sanjungan itu sesuatu yang menyeronokkan!

Pesaing kepada ikhlas ialah riya’. Perlumbaan untuk mengisi lubuk hati manusia di antara kedua-duanya itu sangat klasik. Pertarungan diantara iman dengan kufur, patuh dengan derhaka, petunjuk dengan kesesatan adalah pertarungan yang telah bermula semenjak perintah sujud hormat kepada Adam a.s lagi. Jarak antara riaya’ dan ikhlas sangat nipis bahkan lebih nipis daripada kulit bawang. Dalam kita sedang berbicara tentangnya pun, unsur-unsur riya’ cuba menggoda hati ini dengan berbagai nama dan gelaran. Kerana itulah sangat sukar untuk kita menilai keikhlasan seseorang melalui pandangan zahir dan tindakan luaran. Beruntunglah sesiapa yang dapat mengekalkan keikhlasan di dalam jiwa dan lubuk hatinya.

Orang yang ikhlas tidak mengharapkan ucapan terima kasih, bukan mencari populariti dan bukan juga menanti sekalung penghargan. Hatinya bulat mencari keredaan Allah SWT walupun manusia membencinya. Baginya, reda Rabul Jalil kemuncak kepada setiap tindakan dan amalan hidup. Oleh itu memelihara hati agar sentiasa komited dan terus berada diatas jalur keikhlasan mestilah dijadikan agenda hidup. Berhatil-hatilah ketika mengisi borang penilaian prestasi dan sasaran kerja tahunan agar keikhlasan dan pengorbanan tidak dirobek oleh sifat riya’. Ingatlah musuh sentiasa mengintai kealpaan kita untuk menerkam dan membinasakan kemurnian hati dan sanubari kita. Pastikan kejernihan amalan tidak tercalar kerana kegelojohan mengejar habuan dunia yang bersifat sementara.

No comments:

Post a Comment