Friday 6 November 2009

Terdidikah Nafsu Anda?

Rabu lepas saya dihubungi Cikgu Zaini Pengerusi Masjid al-Falah Pengkalan Tambang bertanyakan adakah saya punyai kelapangan untuk berkhutbah minggu ini. Disebabkan kesibukan dengan bebanan tugas, mesyuarat dan kursus, saya memohon untuk tidak menyampaikan khutbah pada bulan lepas. Giliran saya pada minggu ketiga telah di isi oleh Cikgu Zaini sendiri. Pagi tadi dalam tercari-cari topik yang nak disampaikan hari ini, saya teringat catatan yang saya posting semalam. Antaranya ialah kecacatan pada diri seorang insan bermula apabila perasaan suka dan reda kepada nafsu mula berputik dalam jiwa. Rasanya lebih elok saya teruskan perbicaraan tersebut dalam khutbah hari ini.

Bicara saya tengahari tadi lebih tertumpu kepada kepentingan mengawal hawa nafsu (kecenderungan) bersandarkan kepada Sabda Rasulullah saw :

لا يؤمن أحدكم حتى يكون هواه تبعا لما جئت به

mafhumnya : Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah hawa nafsunya mengikut apa yang aku bawa.

Berdasarkan kepada peringatan Rasul saw dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru bin al-‘As r.a, adalah menjadi satu kemestian bagi setiap daripada kita untuk mengawal segala keinginan dan kecenderungan agar sentiasa seiring dengan apa yang ditinggalkan oleh baginda saw. Natijah daripada pertentangan di antara kecenderungan diri seseorang dengan ketetapan syariat ialah lahirnya perbuatan maksiat, perlakuan bidaah dan penentangan kepada kebenaran. Padahnya ialah hilangnya kesempurnaan iman dan bukti benarnya pengakuan keimanan tersebut.

Lahirnya kecintaan dan kesanggupan untuk menerima dan melaksanakan apa yang disampaikan Baginda SAW adalah tanda benarnya benih keimanan dan adanya kemanisan iman didalam hati. Kecintaan bukan semata-mata ungkapan oleh lidah yang tidak bertulang dan juga bukan slogan-slogan kosong tanpa penghayatan. Benarnya ungkapan cinta dan sejatinya perasaan kasih mesti dizahirkan melalui amalan dan tindakan. Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 31 :

قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفرلكم ذنوبكم والله غفور رحيم

mafhumnya : Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Tindakan kita ialah memastikan segala amalan dan kerja buat seharian samada yang berbentuk ibadah khusus mahupun ibadah umum adalah bertepatan dengan sunnah dan jauh dari bidaah. Kerana perjuangan inilah Rasulullah SAW dan para sahabat r.a terpaksa mengharungi onak dan duri, menanggung derita penyiksaan dan penentangan dari golongan kufur dan pembidaah. Yakinlah kemenangan untuk Islam semakin hampir apabila perjuangan kita berpaksikan kepada apa yang kita warisi dari Rasulullah SAW.

No comments:

Post a Comment