Saturday 14 May 2011

Tidurnya Nyenyak Hingga Subuh. Kenapa ?

Satu fenomena yang diperhatikan di beberapa tempat yang pernah dikunjungi ialah kekurangan yang ketara kepada bilangan jemaah pada waktu subuh pagi Sabtu dan Ahad. Kalaulah pada hari-hari bekerja bilangan jemaah satu hingga dua saf tetapi pagi Sabtu hanya separuh sahaja dari jumlah tersebut. Yang lebih anehnya kehadiran pada subuh pagi Jumaat adalah sangat memberangsangkan walaupun imam membaca surah yang agak panjang. Tujuannya untuk sujud sejadah. Maka digaghi diri untuk datang berjemaah walaupun terpaksa berdiri dalam tempoh masa yang agak lama. Tepatkah tujuan tersebut?

Mengikut perkiraan dan logik akal kehadiran jemaah pagi Sabtu dan Ahad sepatutnya lebih ramai jika dibandingkan dengan hari-hari bekerja. Ini kerana pagi cuti hujung minggu kita tidak diganggu oleh persiapan untuk ke tempat kerja. Tetapi apa yang berlaku dalam realiti kehidupan adalah sebaliknya. Bilangan yang hadir sangat menyedihkan dan terdiri daripada yang sudah berumur dan lanjut usianya. Pemuda dan remajanya hampir tidak kelihatan. Pupus sudahkah mereka ini?

Persoalan yang perlu kita lontar ke dalam jiwa sebagai insan mukmin muslim ialah : Apakah bangkitnya kita dari tidur diawal pagi pada hari-hari tersebut untuk menunaikan solat di awal waktu ataupun kerana ianya hari bekerja. Kalau jawapannya kerana kefarduan solat subuh mengapakah hal seperti ini tidak berlaku pada hari-hari cuti. Sama-samalah kita muhasabahkan realiti ini.

Mungkin kita mempunyai pelbagai alasan di antaranya tidur lewat malam, tak tersedar dan … Cari dan rekalah apa alasan untuk menenangkan nafsu lawwamah yang ada dalam lubuk hati kita dan membenarkan kecuaian diri sendiri. Berlakunya kecuaian dalam hidup apabila kita tidak mendidik diri untuk berdisiplin. Dalam hal mencari habuan keduniaan tidak dinafikan kita penuh berdisiplin. Bangkitnya kita di awal pagi membuat persediaan supaya tidak terlewat sampai ke tempat kerja adalah bukti kita adalah orang yang berdisiplin. Kita yakin tanpa disiplin kita akan kehilangan banyak perkara dalam hidup ini. Akibat kurang berdisiplin kita mungkin tidak berpeluang naik pangkat, mendapat nilaian prestasi yang rendah dan sebagainya.

Kehidupan ini akan menjadi seimbang sekiranya disiplin dalam hal duniawi dapat diterjemahkan ketika menyediakan bekalan untuk kehidupan selepas mati. Sudah pasti pelbagai kelebihan yang Allah sediakan kepada kita sebagai seorang mukmin tidak terluput begitu sahaja. Bukankah dengan mendisiplinkan diri sentiasa solat berjemaah Isyak dan Subuh kita dijanjikan ganjaran hebat diluar jangkaan manusia biasa. Nilaiannya adalah umpama mendirikan solat sepanjang malam sebagaimana mafhum sabda Rasulullah saw : “ Sesiapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat separuh malam. Dan Sesiapa solat Subuh berjemaah (atau dengan solat Isyak seperti yang tertera dalam hadis Abu Daud dan Tirmizi) maka seakan-akan dia telah melaksanakan solat malam semalam penuh.” (HR Muslim).

Kepincangan yang sedang melanda kehidupan kita adalah kerana hilangnya disiplin diri dan bertindak tidak mengikut perancangan. Penghayatan terhadap falsafah solat fardu yang didirikan lima kali sehari semalam boleh melahirkan insan yang berdisiplin. Ketepatan waktu, penunaian janji, kejujuran dan fokus dalam pekerjaan adalah sebahagian daripada didikan yang tersirat dalam ibadah solat. Maha benarlah Firman Allah ayat 45 Surah Al-Angkabut yang mafhumnya : “ Bacalah apa yang Telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan Dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. dan Sesungguhnya mengingat Allah (solat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

No comments:

Post a Comment