Friday 6 May 2011

Lupakah kita …

Di antara isu yang mendapat liputan meluas sehari dua ini ialah isu kematian Osama Bin Laden. Amerika Syarikat melaporkan serangan tenteranya berjaya membunuh lelaki yang paling dikehendaki dalam operasi mereka di Pakistan. Kematian Osama yang dilabelkan oleh Amerika sebagai ketua pengganas dunia mendapat pelbagai reaksi dari pemimpin-pemimpin dunia termasuk dunia Islam. Ada di antara pemimpin dunia Islam dengan penuh optimis menyatakan keamanan akan kembali mewarnai kehidupan dengan kematian Osama. Benarkah begitu? Kalaulah benar bergembiralah wahai umat Islam di Gaza. Anda sudah boleh tersenyum lebar dan merancang masa depan.

Seorang yang sanggup meninggalkan kemewahan dunia kerana menyertai gerakan jihad mempertahankan maruah diri dan negara umat Islam dari kerakusan kuasa besar kuffar Amerika dan sekutunya dilabelkan sebagai pengganas. Adil kah lantaran penyertaannya dalam gerakan jihad di bumi Afghanistan yang disepakati oleh Ulama Islam sah untuk menghalau penjajahan Rusia ke atas bumi tersebut beliau dilabelkan sebagai pengganas. Keterlibatan beliau dalam gerakan keganasan tidak dapat disahkan oleh sesiapa pun melainkan melalui propaganda Amerika sahaja. Oleh itu sebagai seorang muslim berhati-hatilah kita dalam menerima label yang telah diletakkan oleh Amerika dan sekutu-sekutu mereka.

Bukankah suatu yang aneh dan pelik kepada pemikiran yang waras mengaitkan setiap tindakan buruk dan ganas dengan Islam dan penganutnya sedangkan Islam adalah agama rahmat. Seseorang yang memahami Islam tidak akan melakukan keganasan kerana ia bertentangan dengan pengajaran agama yang mereka anuti ini. Sejarah tidak pernah mencatatkan adanya orang bukan Islam yang dianyai dan dizalimi semasa zaman pemerintahan Islam. Bahkan di mana-mana tempat pun dalam dunia ini orang bukan Islam boleh hidup aman dalam masyarakat yang majoritinya orang Islam. Ini kerana Islam adalah agama yang menyeru kepada persaudaraan dan persahabatan. Kepelbagaian bangsa dan warna kulit adalah untuk manusia saling berkenalan dan bekerjasama untuk kemakmuran hidup. Itulah yang telah diistiharkan oleh Al-Quran kitab suci yang menjadi pegangan dan dasar hidup seorang muslim mukmin.

Kita memerlukan maklumat yang benar yang bukan bersumberkan dari Amerika dan Israel untuk meletakkan hukum sebagai pengganas kepada Osama. Lupakah kita Amerika yang melabelkan orang lain sebagai ganas itulah yang sentiasa mengiyakan setiap perlakuan ganas tanpa peri kemanusiaan Yahudi terhadap Umat Islam di bumi Palestin. Bukan sekadar mengiyakan bahkan menjadi penyumbang kepada segala apa yang dimiliki oleh regim Zionis. Amerika itulah juga yang telah menghancurkan bumi Iraq dan memusnahkan kedamaian kehidupan penduduknya. Amerika itulah yang telah menyeksa dan menafikan nilai kemanusiaan terhadap banduan Islam di penjara-penjara Abu Ghrarib dan Guatanamo. Amerika yang melakukan seribu macam kezaliman kepada dunia dan umat Islam inilah yang melabelkan setiap gerakan yang bertentangan dengan kehendak mereka sebagai pengganas. Berhati-hatilah menerima dan membenarkan maklumat yang penuh dengan racun pembunuh ini kerana kita akan di persoalkan di hadapan Allah di mahkamah Rabbul Jalil kelak.

Penghujung kepada kehidupan seorang manusia adalah kematian. Ia adalah keyakinan yang terpasak dalam lubuk hati kita semua. Kerana itu pilihlah bagaimana kita mahu kematian berlaku ke atas diri kita. Ingat! Kita tidak boleh tersilap dalam membuat pilihan kerana mati hanya sekali dan bila dijemput pulang oleh malikil maut kita tidak akan dikembalikan semula ke dunia yang fana ini. Sesungguhnya kesilapan membuat pilihan mengakibatkan kesengsaraan yang tiada penghujungnya. Pilihlah sama ada mahu mati dalam keadaan mulia dan diredai Allah swt atau sebaliknya. Kemuncak kepada kemuliaan kematian ialah mati sebagai syuhada pada jalan Allah swt. Ganjaran mereka yang memperoleh nikmat syahid ialah syurga tanpa hisab.

No comments:

Post a Comment