Monday 25 April 2011

Syammail Muhammadiah Sudahkah Kita Mempelajarinya?

Telah menjadi sebahagian daripada rutin pagi Ahad setiap dua minggu sekali setelah selesai solat subuh di Masjid Al-Falah, saya akan berbicara bersama dengan ibu-ibu dan bapa-bapa yang menjadi sebahagian daripada ahli jemaah tetap, satu dua hadis Rasulullah saw. Biasanya saya akan memetik hadis-hadis ringkas yang berkaitan dengan kehidupan sebagai seorang mukmin muslim untuk dijadikan pedoman dalam mengatur perjalanan hidup seharian. Dalam kuliah terakhir dua minggu yang lalu saya telah menyuarakan kepada mereka cadangan untuk menjadikan bacaan Kitab Syamail Muhammadiah sebagai bahan perbincangan pada kuliah yang akan datang. Alhamdulillah saya mendapat reaksi positif daripada mereka.

Pagi ini merupakan kuliah pertama membaca Kitab Syamail Muhammadiah karangan Imam at-Tirmidzi. Kesempatan selama satu jam telah saya gunakan untuk berbicara dengan para jemaah kepentingan mempelajari Syamail Muhammadiah. Ia bukan semata-mata untuk merasai kagum dengan keindahan peribadi Rasulullah saw tetapi lebih jauh daripada itu. Semakin kita mengenali peribadi Rasulullah saw akan semakin bertambahlah keimanan dan kecintaan kepada baginda saw. Ini kerana mengenali Rasulullah saw adalah sebahagian daripada tuntutan keimanan. Berapa ramai manusia yang pada mulanya memusuhi Rasulullah saw kerana semata-mata mendengar perkhabaran buruk yang sampai kepada telinga mereka berubah pendirian setelah mengenali baginda saw secara dekat.

Sesungguhnya para sahabat adalah kelompok manusia yang sangat mencintai Rasulullah saw. Lantaran kecintaan mereka yang sangat mendalam terhadap Rasulullah saw maka sampailah kepada kita hadis-hadis secara khusus membicarakan tentang sifat batang tubuh dan keperibadian baginda saw. Tujuan adalah supaya terpupuk dalam lubuk hati kita yang datang selepas mereka perasaan kasih dan sayang kepada Rasulullah saw sebagaimana kasih dan sayang mereka kepada Rasulullah saw. Bayangkan bagaimana seorang sahabat yang datang bertanyakan Rasulullah saw tentang bilakah akan berlakunya kiamat dan apabila ditanya apakah bekalan yang telah disediakan untuk menghadapinya. Lantas dengan penuh yakin dia menjawab tiada bekalan yang banyak melainkan perasaan kasih dan sayang kepada Allah dan RasulNya saw. Lantaran itu Rasulullah saw menjawab : Kamu akan dibangkitkan bersama siapa yang kamu kasih.

Faktor tidak mengenali keperibadian Rasulullah saw sebagaimana para sahabat mengenali baginda saw antara penghalang untuk umat Islam meletakkan kecintaan mereka kepada Rasulullah saw melebihi segala-galanya. Hasilnya kesungguhan untuk beramal dengan setiap pedoman yang ditinggalkan baginda saw berada pada tahap yang sangat minimum. Berapa ramaikah yang menjadi jiran kepada masjid dan surau punyai kesanggupan untuk melazimkan diri untuk solat berjemaah di sana. Berapa ramaikah umat Islam yang melintasi rumah-rumah Allah ketika dilaungkan seruan “ marilah menunaikan solat, marilah menuju kejayaan sanggup memberhentikan kenderaan mereka bagi menyahut seruan tersebut. Kita tidak perlu kepada pakar dalam bidang matematik dan perakaunan untuk menghitung bilangannya bukan. Itulah realiti tahap pengorbanan umat di zaman mutakhir.

Kalaulah dalam usaha untuk menegakkan syiar Islam yang tidak memerlukan pengorbanan yang besar kesanggupannya berada pada tahap yang sangat minimum, bagaimana pula dengan usaha menegakkan syiar yang menuntut pengorbanan darah dan nyawa? Salah satu jalan keluar terhadap kemelut yang sedang menimpa kita sekarang ialah dengan kembali memupuk perasaan cinta dan sayang kepada Rasulullah saw ke dalam jiwa kita melalui pengenalan yang sejati kepada baginda saw sebagaimana para sahabat mengenalinya. Sebagai permulaannya marilah kita nilai tahap pengenalan kita terhadap Rasulullah saw. Lakarkan skala 1-10. Di tahap manakah kita?.

No comments:

Post a Comment