Thursday 2 August 2012

Ramadhan : Kesempatan Kembali Kepada Persaingan Sebenar

Assalamualaikum dan salam Ramadhan diucapkan kepada pelayar yang sudi menjenguk blog coretan seorang pendidik. Sudah setahun blog ini tidak dikemaskini dengan sebarang coretan baru. Alhamdulillah, pagi ini 13 Ramadhan 1433H saya dianugerahi sedikit kekuatan oleh Yang Maha Kuasa untuk mencoret sepatah dua kata untuk renungan kita bersama. Alangkah cepatnya masa berlalu meninggalkan kita semua. Ramadhan yang kita sambut permulaannya pada hari sabtu yang lepas sudah menghampiri pertengahannya. Bagaimana pengisian yang telah kita lakukan selama tempoh selama 12 hari yang telah dilalui. Apakah muhasabah yang dilakukan sebelum Ramadhan kunjung tiba mampu merubah sikap dan tindakan kita?  Apakah sepanjang tempoh tersebut telah berlaku peningkatan tahap penghayatan kita terhadap Ramadhan? Ataupun masih sama seperti tahun-tahun yang telah berlalu atau semakin berkurangan? Kesemua persoalan tersebut kita lah yang dapat memberi jawapan yang tepat. Orang lain hanya dapat membuat andaian sahaja berdasarkan pengamatan yang dilakukannya.

Kemeriahan masyarakat Islam menyambut awal Ramadhan begitu terserlah sekali. Sebaik sahaja selesai menunaikan solat fardu maghrib, kita dapati masyarakat setempat mula mengatur langkah mereka menuju ke rumah-rumah Allah swt.. Setiap ruang kosong mula dipenuhi para jemaah sebelum laungan azan solat fardu ‘Isyak berkumandang melalui corong-corong pembesar suara di menara-menara masjid. Kebanjiran para jemaah untuk menunaikan solat ‘Isyak dan solat sunat tarawih sehingga melimpah keluar dewan solat sungguh mengkagunkan. Sungguh indah suasana yang kita saksikan pada permulaan setiap kali Ramadhan tiba. Kini Ramadhan memasuki harinya yang ke 13. Apakah suasana kemeriahan yang kita saksikan pada permulaan Ramadhan masih lagi berterusan?

Berdasarkan pengamatan insan kerdil seperti saya, semangat yang ditunjukkan oleh umat Islam ketika menyambut ketibaan bulan yang penuh dengan kemuliaan ini sudah semakin luntur. Bilangan jamaah yang hadir semakin susut walaupun masih belum kembali kepada keadaan asal sebelum Ramadhan. Apakah kepenatan sudah kita rasai dan mula mengalah kepada runtunan hawa nafsu yang mahukan  rehat yang mencukupi setelah perut dipenuhi dengan pelbagai jenis juadah yang disajikan semasa berbuka? Berdasarkan pengalaman saya, untuk menghilangkan dahaga disebabakan tidak minum sepanjang hari kita hanya perlu kepada satu ataupun dua gelas air sahaja. Begitu juga dengan rasa lapar dapat dihilangkan dengan tiga ke empat suapan makanan sahaja. Apabila kita mengambil lebih dari keperluan yang septutnya, kita mula rasa penat dan tidak terdaya untuk melakukan kewajipan yang lain.

Dengan pelbagai kebaikan dan rahmat yang Allah sediakan untuk kita sepanjang Ramadhan, ia merupakan kesempatan yang terbaik untuk kita kembali kepada persaingan yang sebenar iaitu untuk mendapat keampunan dan keredaan dari Yang Maha Kuasa. Sebagai seorang muslim kita telah dimotivasikan oleh banyak sabdaan Rasulullah saw agar merebut pelung keemasaan ini. Kita sering diperingakan oleh para ustaz dan penceramah dengan sabdaan baginda saw tentang kelebihan bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Di antaranya sabdaan Baginda saw yang lebih kurang mafhumnya : Bila tibanya bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu para syaitan. Riwayat Bukhari (1899) dan Muslim (1079).

Dalam keadaan  peluang untuk kembali menjadi hamba yang patuh kepada pencipta yang maha agung terbuka luas dan ruang untuk melakukan penderhakaan tertutup rapat, inilah peluang terbaik untuk kita berubah kembali kepada fitrah asal mengakui kutuhanan Allah dan kemutlakan patuh kepada apa sahaja perintah yang datang dariNya. Masih adakah kesempatan lain yang lebih baik untuk kita lakukan perubahan dalam diri melebihi kesempatan Ramadhan? Sesungguhnya pertarungan untuk berubah sekarang berlaku diantara nafsu dan keimanan sahaja. Kalaulah dalam keadaan nafsu tanpa bantuan syaitan  dan ditekan pula dengan berlapar dan dahaga disiang hari, kita masih tidak mampu untuk berubah bilakah lagi agaknya masa yang paling sesuai.

No comments:

Post a Comment